Virtuel undervisning i de nordjyske kulturskoler

I disse tider er ikke meget som det plejer. Det gælder også i de nordjyske musik- og kulturskoler, hvor den traditionelle undervisning er afblæst. Det betyder dog ikke at al undervisning er aflyst. Mange undervisere har tænkt ud af boksen og underviser nu virtuelt via diverse platforme. Det er et større arbejde end normalt, men i situationen fungerer det overraskende godt.

I kulturskoler i Nordjylland har vi interviewet en række undervisere om den nye undervisning. Her på siden vil vi løbende supplere med historier. Desuden vil vi lægge vores interviews op på Kulturskoler i Nordjyllands youtube-kanal og vores facebook-side.

 

Mogens Binderup, Jammerbugt Kulturskole:

”Jeg bruger Facetime som mit hovedkamera, og så har jeg min i-phone til at stå ved siden. Den fanger min guitar og viser mine hænder. Og så taler jeg ind i det andet kamera. Jeg har koblet lyden op på nogle højtalere her, så jeg kan tydeligt høre hvad de spiller. Det fungerer ganske udmærket. Jeg har lavet nogle små videoer, som jeg har sendt til dem og lagt på et lukket forum. De fleste kommunikerer jeg med to-vejs. Det eneste problem er hvis der lige er dårligt internet, men ellers så fungerer det forbløffende godt, synes jeg.

Men det kan ikke erstatte den fysiske undervisning. Der er nogle fysiske faktorer, der gør at det er nemmere at undervise face-to-face, blandt andet på grund af de forsinkelser, der er på den virtuelle undervisning. Men for en periode fungerer det glimrende.”

Video med Mogens Binderup interview: https://www.youtube.com/watch?v=7-ZlJzCdvHQ

 

Signe og Stellan, Musikskolen i Frederikshavn Kommune:

Hvordan har I oplevet det at skulle i gang med at undervise virtuelt? Hvad har I gjort?

Signe: ”Den der traditionelle sangundervisning, hvor jeg spiller og de synger kunne jeg ikke lave, fordi der er forsinkelse på. Så jeg startede med at lave nogle små videoer til mine elever med teknik- og opvarmningsøvelser, de kan arbejde med. Den anden del løste vi ved, at de fik et backtrack af mig, som de kunne øve til. Og når de så har øvet, skal de selv lave en video og sende det tilbage til mig. Så laver vi en online session, hvor jeg giver feedback og vi snakker om det. Fuldstændig som var det en almindelig time. Jeg har også lavet nogle live-streaminger, hvor vi arbejder med et emne og snakker om det. Sidste uge arbejdede vi begge nok dobbelt så meget som vi plejer. Det bliver mindre og mindre tidskrævende. ”

Stellan: ”Nu skal alting foregå på en anden måde. På den ene side er det lidt et pres og på den anden side er det også en mulighed for at lege med nogle nye måder at gøre tingene på. Så det har også været spændende. Det der med at lave online undervisning er det næstbedste. De får selvfølgelig mere ud af at mødes face-to-face og man kan sidde og snakke normalt sammen. Samtidig er der nogle andre muligheder. De er jo hjemme hver dag, for de går ikke til alle mulige sportsaktiviteter, så der er også mulighed for at samle nogle, som normalt ikke ville kunne samles på samme tid. Så jeg tænkte jeg vil supplere tilbuddet om online-undervisning med nogle live-streams.  Det krævede så, at jeg skulle finde ud af, hvordan jeg kan vise noder på samme tid. Det er lidt noget med at bygge skibet, mens vi sejler.”

 

Hvordan har eleverne taget imod det?

Signe: “Det er ikke alle eleverne, der er på. Mange af dem er lidt nedkørte, fordi de får så meget fra skolen. Cirka halvdelen af dem vil gerne have hele tilbuddet, og den anden halvdel vil gerne have videoerne men så ikke mere. Det er især gymnasieelever og dem fra udskoling, der har meget at se til. Alle lærere tænker ligesom vi gør – at vi skal sørge for de ikke keder sig. Og hvis alle så gør det…”

Stellan: ”De er vant til at læringen kommer til dem, og lige pludselig skal man selv styre det selv derhjemme, og det er de slet ikke vant til.”

Signe: ”Børnefamilierne efterspørger materiale. Jeg har lavet 16 videoer til dem, og de efterspørger allerede mere. Og det er jo nok et billede på, at forældrene skal arbejde samtidig med.”

 

Hvilke IT-værktøjer kan I anbefale?

Stellan: Jeg har prøvet at bruge twitch. Så kan man sidde og kommentere derinde imens. Der kommer ikke lige pludselig 32 skærmbilleder, hvor alle sidder og snakker på en gang.

Signe: ”Med zoom kan men dele sin egen skærm og vise for eksempel noder, og man kan mute alle tilhørerne. Men man kan ikke synge sammen, for der er forsinkelser på. Jeg har også lavet en lukket facebook-gruppe til mine elever, og her har jeg indimellem agt noget op, fx bedt dem skrive navnet på deres yndlingssangerinde, og så kan de inspirere hinanden. Det tager jo ingen tid.”

 

Er der noget af det, I også vil bruge fremover?

Signe: “Jeg har altid brugt lydfiler, men det der med at lave videoer vil jeg gøre mere fremover. Jeg tror også jeg kunne finde på at samle dem i lives-streams, for det kan godt være svært at mødes personligt.

Stellan: ”Det er også mulighed for at tage noget op, som man ellers ikke kan nå i solo-undervinsingen. Hvis jeg fx vil samle alle mine guitar-elever og snakke om effekter – det ville man slet ikke kunne nå i den daglige undervisning – kunne man lave det som en live-stream som de også kan se bagefter.

Signe: ”jeg har lavet 7 små videoer til dem der skal til eksamen i stemmeteori [på konservatoriet] med ting, de skal kunne til eksamen, og det er en af de ting, jeg altid har vidst var smart men først har fået lavet nu.”

 

Signe og Stellan har blandt andet lavet en ilve-streamet sangskrivningsworkshop via Twitch: https://m.twitch.tv/videos/575911419

 

Thomas Albæk Jakobsen, leder af Musikskolen i Frederikshavn Kommune:

Hele denne her hjemsendelsessituation er jo lidt spøjs, for vi har været nødt til at genopfinde os selv. Det fysiske rum har vi jo ikke til rådighed, og det er det, vi plejer at være i, så vi er nødt til at finde nye metoder at arbejde på.

Hovedtrækkene er, at vi bevarer relationen til eleverne, for den er så vigtig i musikundervisningen. Det kan ske via forskellige platforme – mail, skype, messenger. Næste skridt er så, hvordan man får lavet meningsfuld undervisning. Der er vi nødt til at tage udgangspunkt i den enkelte elev. Nogle er meget selvkørende mens andre kræver noget andet. Nogle skal måske have deres forældre med, og har de tid til det? Det er ubetrådt land det her.

Vi har lagt en corona-plan, der går ud på at vise, at musikskolen er i live. Der er et team af lærere, der sørger for, at der bliver postet noget hver dag på skolens Facebookside. Det er også noget med at få fællesskabet til at leve videre, selvom vi sidder derhjemme. Vi er jo væk fra de vante sociale sammenhænge, og det får betydning jo længere der går, også for underviserne. Jeg er ret overrasket over at det har været så vildt. At folk ikke bare har sat sig over i et hjørne.

Mit perspektiv er, at uanset hvor alvorlig situationen er herhjemme nu, så skal vi også se dette som en mulighed for at indhente en masse ny viden og en masse ny erfaring. Ud af de ting vi prøver her, kan vi uddrage noget læring, som vi kan bruge fremover også. Det er svært at sige lige nu, hvad det så er det konkret bliver. Det er vigtigt i denne tid at vi reflekterer over undervisningen løbende. Hvordan gik det? Hvad fungerede? Hvad fik vi ud af at gøre det på en anden måde? Det må vi samle op på og diskutere, når vi mødes ugen.

 

Jeppe Malinsky Borup, Musikskolen i Frederikshavn Kommune:

”Det er jo en helt ny verden at undervise på denne her måde. Vi er vant til en tæt kontaktflade på kulturskolen, så det er noget helt nyt, at vi skal omstille os og finde nye metoder til at give den samme nærhed og den samme musikalske kvalitet.

De yngste har måske mest behov for den ugentlige kontakt, så her har jeg valgt udelukkende at lave video-opkald. Det fungerer fint, for jeg kan se, hvordan de sætter fingrene på klaveret osv. Ulempen er, at vi ikke kan spille samtidig, for det plejer vi jo. Jeg bruger også instruktionsvideoer til alle mine elever, som jeg sender til dem via en online-mappe, jeg har givet dem adgang til. Her lægger jeg også noder.

Det stiller højere krav til mig som underviser. Jeg skal være bedre forberedt. Normalt kan man bedre bare se, hvad der sker. I disse tider skal jeg være mere på forkant, og det skal jeg lige vænne mig til. Jeg bruger mere tid på forberedelsen af undervisningen nu end normalt. Jeg skal tænke mere fremad i planlægningen. Jeg skal have teknikken til at spille og jeg skal lave videoer mm. I dagligdagen er der rigtig meget der opstår i selve timen. Nu er det mere trin for trin.

Eleverne har taget godt imod det. De sidder derhjemme og spiller på deres eget klaver, som de kender, og familien summer i baggrunden. Det skaber en god koncentration for dem. Det går forbløffende godt. Der er måske også noget med, at de vil vise familien, at det går godt i undervisningen. Som udgangspunkt beholder jeg deres tider og ringer dem op når timen starter. Så prøver de lidt af, og så snakkes vi ved igen. Jeg har nogle gymnasieelever, der er meget pressede. Over for dem har jeg mere den rolle at skulle inspirere dem. Det skal være noget, de hurtigt kan gå i gang med. Jeg ser det meget som deres frirum. De skal kunne tage en velfortjent pause, og gå hen og spille lidt klaver, så det tager jeg også nogle snakke med dem om, hvordan de kan bruge musikken.

Vi lever i en digital verden, så jeg vil helt sikkert fortsætte med at have online mapper og med at lave video. Hvis der fremover skulle opstå situationer hvor vi ikke kan undervise på skolen, så har vi nu en ballast nu, der gør at vi er i stand til at undervise på langdistance, så det kan jeg helt klart se som en kompetence også fremover. Det er noget vi alle skal lære noget af, men det er selvfølgelig også noget vi skal vænne os til.”

 

 

Udgivet i Nyheder.