Kursusuge 2022: klaverdidaktik (tirsdag)

Hovedindholdet på dagen vil være:

  • Præsentation af begyndermateriale og systemer (både danske og udenlandske) og diskussion af hvilke materialer, der egner sig til hvilke elevtyper/undervisningsformater
  • Præsentation af teknik-materiale for klaverelever – også begyndere
  • Didaktiske teorier og metoder til at vurdere klaverskoler og andet materiale i forhold til forskellige elevprofiler
  • Præsentation af et klaverindskolingsforløb målrettet de 5-7-årige (udviklet af kursusholder). Klaverindskolingen er en kombination af solo- og holdundervisning og forholder sig forskningsbaseret til den allerførste klaverundervisning ud fra en ide om, at øre, motorik, følelser, ”social awareness” og intellekt udvikles i indbyrdes balance
  • Ideer til og eksempler på improvisation/komposition  for klaverelever – også her set fra en forskningsbaseret vinkel, bl.a. med mere dybtgående analyser af børns kompositioner

Tid: afholdes både mandag 3/1 og tirsdag 4. januar, begge dage kl. 9:30-14:30 (se den mail du har fået)

Sted: ONLINE

Underviser: 

Solveig Nielsen er uddannet pianist og klavepædagog fra DKDM, samt cand. pæd (musikdidaktik)  fra DPU med hovedfokus på instrumentalpædagogik. HUn har mange års virke som udøvende pianist /akkompagnatør og klaverpædagog (musikskole samt MGK) samt på efteruddannelse og kurser for klaverlærere. Hun underviser på DKDM i klaver og klaverpædagogik og deltager jævnligt i konferencer i ind- og udland som oplæg/workshopholder.

Udgivet i Skjult.