Kursus23 – Kammermusik

Tid: tirsdag kl 13-16 (med frokost fra kl 12)

Kursusbeskrivelse:

Elever er ikke tomme kar, der skal fyldes men en ild der skal tændes. Men hvordan gør man det?

Det er der nok lige så mange måder, som der er elever. Men en ting er stensikkert: Sammenspil og samværet omkring et fælles musikalsk mål kan være afgørende for motivationen og spilleglæden hos langt de fleste børn og unge.

Mange musikskoleelever er så heldige at kunne indgå i orkesterspil – og det er godt – men kammermusikken halter bagefter herhjemme. Vi får tit først rigtig begyndt når vi starter på konservatoriet. Det er en skam, da kammermusikken kan noget helt særligt, da den rummer læringsstrategier, som afviger fra dem man møder i eneundervisningen.

Når børn og unge spiller sammen i mindre grupper, hvor de har ansvar for deres egen stemme, udvikles deres lydhørhed. De er nødt til at få deres egne solistiske præstationer til at indgå i en meningsfuld musikalsk dialog med deres medspillere. Man kunne ligefrem hævde, at musikken først får liv, når de for alvor får øjnene op for dialogen og den fleksibilitet den indebærer. I kammermusikken vil man opdage, at den samme musik kan spilles på talrige forskellige måder, og det udvikler efter min erfaring kreativiteten, musikaliteten og den tekniske formåen med stormskridt.

Til denne workshop skal vi snakke om kammermusikken og hvad den kan. I skal høre om KammermusikCamp. Jeg vil begrunde og anbefale repertoire og hvordan man sætter eleverne sammen i grupper, og vigtigst af alt, få dem til at blive så optaget af kammermusik, at det bliver en stærk drivkraft i deres musikalske udvikling.

  • Mine erfaringer med at inddrage kammermusik som motivation og musikalsk udvikling. KammermusikCamp, som er et relativt nystartet projekt for børn og unge mellem 12 og 21 år, og Odsherreds Kammermusikfestival, hvor vi også bruger kammermusik direkte som talentudvikling af nogle af de mest talentfulde unge.
  • Repertoire for børn og unge. Hvad er udfordringerne – hvad er f.eks. vigtigt at tage hensyn til, når man sætter ensembler sammen?

Pause

  • Live undervisning ved Janne Fredens af et til lejligheden sammensat ensemble.
  • Spørgsmål til undervisningssituation og generelle pædagogiske tanker om undervisning i kammermusik.
  • Afrunding, hvor vi også kan komme ind på erfaringerne fra de deltagende lærere.

Kursusholder:

Janne Fredens er en særdeles efterspurgt kammermusiker og har jævnligt gæstet lande som Australien, England, Scotland, Japan, Tyskland, Norge, Sverige, Israel, Italien, Ungarn, Tjekkiet, Bruxelles og store dele af USA, blandt andet på en turne i Californien som solist med Beethovens Tripelkoncert. Desuden har hun medvirket ved utallige radio-og TV transmissioner, først og fremmest i Danmarks Radio og TV, men også i ABC Radio Australia, MRD Musiksommer og Yomiri Television Japan, både som solist og kammermusiker.

Med klavertrioen Jalina Trio har hun høstet stor anerkendelse både i Danmark og udlandet, med begejstrede anmeldelser i så prestigefyldte musikmagasiner som ”The Strad” og ”Fanfare Magazine” for deres CD med klavertrioer af Mendelssohn og Brahms. Indspilningen blev tildelt Danmarks Radios P2-Pris for bedste kammermusikudgivelse. Jalina Trio er prisvindere ved flere af de største internationale kammermusikkonkurrencer: 1. Pris ved ”Concorso Internationale di Musica da Camera” Trapani, Italien, 2. Pris ved ”The 4thOsaka Internationale Chamber Music Competition”, Japan, samt 2. Pris og publikumspris ved ”Trondheim Kammermusikkonkurrence” Norge. Jalina Trio har deltaget i ”Isaac Stern Chambermusic Workshop ”i New York, med afsluttende koncert i Carnegie Hall store sal og blev senere inviteret af Isaac Stern til at deltage i hans ”Jerusalem Chamber Music Encounters”.

Janne Fredens har desuden ofte optrådt som solist, bla. i Tchaikovskys Rococo-variationer, Elgars cellokoncert, Pezzo capricioso af Tchaikovsky og cellokoncerter af Vivaldi med dirigenter som Owain Arwel Hughes og David Riddell. Som medlem af strygekvartetten Cailin, Hafnia Klaverkvartet og sammen med pianisten Søren Rastogi har hun optrådt i samtlige danske musikforeninger og festivals. Hun har medvirket på mange CD’er, heriblandt to udgivelser med nyere danske klavertrioer med Jalina Trio.

Af de mange legater og priser hun har modtaget kan nævnes Jacob Gades store legat, BG Fonds Kammermusikpris, Kulturministeriets rejselegat, samt Leonie Sonnings Musikfonds legat.

Hun er initiativtager til KammermusikCamp, som er et nyt landsdækkende talentprojekt for unge klassiske musikere og fra 2022 er hun kunstnerisk leder af Odsherreds Kammermusikfestival sammen med Søren Rastogi, og har her senest optrådt med internationale navne som Benjamin Schmid, Andreas Brantelid, Ludvig Gudim m.fl.

Cellisten Janne Fredens er ansat som solocellist i Randers Kammerorkester, og har i flere år undervist på Det Jyske Musikkonservatorium.
Hun er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium, Musikakademiet i Prag, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Edsberg Slott Kammermusikinstitution i Stockholm med lærerne Torleif Thedeen, Harro Ruijsenaars, Miroslav Petras, Morten Zeuthen og Frans Helmerson.

Udvalgte citater fra anmeldelser:
”Mod og Musikerhjerte…. Ingen tvivl om, at vi med Janne Fredens ser et nyt centralt navn
blomstre frem i dansk musikliv”. (Thomas Michelsen, Politiken)
” Og den fantastiske solist på cello: Så smukt spiller Janne Fredens”. (Søren Schauser, Berlingske Tidende.)
”Janne Fredens er en cellist i mesterklassen, og hun viste i det virtuose værk en dyb fortrolighed med celloen og en indfølt fornemmelse for Tjajkovskijs Rococo-variationer” (Vibeke Kruse, Vejle amts Folkeblad.)

Udgivet i Skjult.